
SREBRENICA: Preporodova online izložba
Iako napravljena u povodu desete godišnjice srebreničke tragedije, ova izložba nije ni tematska, ni sa tezom, niti služi bilo kakvom sticanju informacija o tragičnoj sudbini ovoga grada, poput onih dostupnih putem fotografija. Ova izložba je plod društvene osvještenosti i osjećaja moralne obaveze devetorice umjetnika koji izlažu u svoje vlastito ime. Svi pripadaju zreloj generaciji, koja čini jedan segment naše današnje umjetnosti, uglavnom onaj segment u kojem se zadržala autonomnost forme i vitalnost stvaralačkog.
Oni nastupaju bez velike naracije i herojskih tema, oni insistiraju na izrazitosti likovnog govora i demonstriraju svoje nastojanje da se, usred svih naših kriza — i ratnih i sadašnjih, sačuva visoki stepen autonomije pikturalnog jezika, čistota i autentičnost plastičnog mišljenja, kao osnovne ontološke vrijednosti. Sa druge strane, zahvaljujući “retoričkom potencijalu metafore” (J. Denegri) u njihovim djelima (slikama, grafikama, crtežima, instalacijama i assamblage-ima) mogu se naslutiti i svi košmari koji su ostavili bolne ožiljke na njihovim strukturama.
Iako je umjetnost i dalje nemoćna pred raznim vidovima nasilja i represije koji vladaju našom savremenošću, ona sve više u sebi sadrži “antropološke, političke i socijalne izjave”, kaže Francesco Bonami. Pogleda li se svjetska scena i njeni referentni savremeni tokovi, ako takve “izjave” vežemo za Srebrenicu, onda su na tom planu najviše, visoko sofisticiranim jezikom bez imalo naturalističke agresivnosti, uradili umjetnici poput Šejle Kamerić, Maje Bajević, Gordane Galić-Anđelić, Tarika Samaraha, Zije Gafića i Almina Zrne. Njih na ovoj izložbi nema, ali nema ni onih što su se, u raskoraku sa osjećanjima i nagonima koje su uložili u svoje likovne ideje, bavili Srebrenicom i drugim bosanskohercegovačkim patnjama, logično nasukani na fotografsku stvarnost (gdje je fotografija služila kao direktni predložak) i akademski oportunizam, ponavljajući ikonografske kalupe na zadatu temu.
Da društvo pred takvim djelima “potvrđuje vlastitu suosjećajnost, i to po niskoj cijeni” (Z. Maković) imali smo, i imamo, priliku vidjeti u Bošnjačkom institutu na djelima i izložbama čiji su autori stvarnost doslovno pretvorili u puku larpurlartističku plohu. A gledaoci, koji su se došli prikazati na otvorenjima jedne izložbe i jednog legata, samo su pozirali pred tim plohama. Nadajmo se da pred ovima neće. Razlog za ovu izložbu nije nikakav interes, nikakva vanumjetnička manipulacija iz koje se može izvući neposredna korist, s obzirom da je profiterstvo u svim oblastima logičan pratilac i rata i stanja tranzicije, čega nije pošteđena ni likovna kultura.
Sumnjičavi, ljubomorni, sujetni i sterilni sa naše likovne scene, i ne samo oni, pokušaće da u ovoj gesti traže i vide neki interes ove devetorice. Na njihovu žalost, ovdje se samo radi o moralu i etici. Ali i o estetici. Stoga, sada samo treba pokušati pronaći referencijalne tačke između ovih devet umjetnika i povoda za ovu izložbu. Meliha Husedžinović (ulomak iz predgovora kataloga izložbe)
SREBRENICA
Ideja i autor izložbe: Džeko Hodžić
Mjesto održavanja: COLLEGIUM ARTISTICUM, Sarajevo, 2005.
Muhamed Bajramović (Zenica, 1946)
PAMĆENJE, kombinovana tehnika, 2005.
Asim Đelilović (Vitez, 1964)
SJEĆANJA (PRO MEMORIA), instalacija, 2005.
O LJUDSKIM SRCIMA, objekti različitih materijala, 2000/2005.
O DŽENTSKIM KAPIJAMA kombinovana tehnika, 2005.
Džeko Hodžić (Godijevo, 1950)
Iz ciklusa “LJUDI IZ SJENE VI“ stradanje, material – drvo, papir, olovo, tutkalo, drvofiks, ekseri, firnajs…, 2004/2005.
Dževad Hozo (Užice, 1938)
Iz ciklusa 1001 NOĆ POSLIJE, akvatinta, 60 x 80 cm, 1995/1996.
100 NOĆ POSLIJE (XX list) PSIHOGRAFSKI ZAPIS, kombinovana tehnika, 60×80 cm, 1995. 1001 NOĆ POSLIJE (XXXII list), akvatinta, 60 x 80 cm, 1995.
ECCE H. LUDENS (VI list), akvatinta, 60 x 80 cm 1990.
DAN 113, unikatni list, 60 x 80 cm, 1992-1994.
DAN 149, unikatni list, 60 x 80 cm, 1992-1994.
Hamzalija Muhić (Sokolac, 1960)
BOGUMILSKI, kombinovana tehika, 2004/2005
Edin Numankadić (Sarajevo, 1948)
Iz ciklusa ZAPISI, kombinovana tehnika, 1994/2005.
KUTIJE OD 1-5, kombinovana tehnika, 1995/2005.
Affan Ramić (Derventa, 1932 – Sarajevo, 2015)
DESTRUKCIJA II, ulje na platnu, 122 x 120, 1995.
TUNEL, ulje na platnu, 110×130, 1994/2005.
FORTICE NA PROPLANKU, ulje na platnu, 202 x 102, 2003.
KULE NA KAMENJARU, ulje na platnu, 202 x 102, 2003.
RATNA DESTRUKCIJA I, II, III, IV, 1992-1995.
RANJENI GOLUB kombinovana tehnika, 71 x 47, 1993.
RATNA PREPREKA kombinovana tehnika, 64 x 57, 1994/1995.
Mustafa Skopljak (Kotor Varoš, 1947 – Sarajevo, 2015)
SVJETLOM U SREBRENICU, instalacija – kombinovana tehnika, 200 x 600 x 200 cm, 2005.
Mehmed Zaimović (Tuzla, 1938 – Sarajevo, 2011)
1 – 7 iz ciklusa BOL, pero-crtež, 46 x 63 1992.
1 – 4 FOJNICA, pero-crtež, 46 x 63, 1996/1997.
1 – 3 “FRAGMENTI ZLA, pero-crtež, 46 x 63, 1996/1998.